R 11XX Subap Ayarlari

Aşağa gitmek

R 11XX Subap Ayarlari

Mesaj  Basri Bir C.tesi Ekim 18, 2008 1:19 pm

Silindir basina 4 subapli bokser motorlarimizda her 10.000 km`de bir kontrol etmemiz ve gerekiyorsa ayarlarlamamiz gereken subaplar, geleneksel ayar yontemi yerine ozel bir teknikle ayarlanmasi gerekmektedir. Asagida detayli olarak anlatacagim bu teknigi uyguladiktan veya uygulattiktan sonra subaplarinizin cok daha sessiz calistigini goreceksiniz. Idea

Gerekli aletler



Resimde goruldugu gibi 4 adet sentil cakimiz var.
2 adet 0.15 emis (beyaz)
2 adet 0.30 egsoz (sari)
Neden 4 tane, asagida aciklayacagim. Diger aletleri zaten taniyorsunuz.



Motorun soguk oldugundan emin olun
Maximum 35 derece..
Egzos borularini opun, dilinizi degdirin, hala konusabiliyorsaniz motor sogumus demektir. Cool

Eger koruma demirleriniz varsa sokeceksiniz, bana hic bakmayin, o salak borulari oraya ben takmadim..

Plastik kapaklari cikartin.



Motorunuzun alet kutusundaki bu plastik aletle buji pipolarini sokun.
Yok degilmi, kaybolmus veya calinmis. Bi daha motor alirken sazan gibi atlamadan once alet kutusunu kontrol edin. (buji kablosu sokme aleti bende de yok Embarassed , fakat benin buji kablolari yan sanayi, cekince geliyor tongue )



Bujileri sokmek zorunda degilsiniz, eger konrol etmeyecek veya degistirmeyecekseniz birakin yelerinde kalsinlar.

Motorun sol tarafindasiniz,

Kulbutor kapagi civatalarini gevsetin, civatalari yerinden cikartmayi denemeyin, arkalarinda stoper vardir. Kulbutor kapaginin contasinin hizasinda yere en yakin bolgeye bir kap koyun, az miktarda yag akacak, panik yapmayin, 20 cc kadar, sonra eksilen yag miktarini tamamlayacaksiniz.



Kulbutor kapagini cikartin.



Contayi guzelce temizleyin ve temiz bir yere koyun.



Resimdeki bolgeyi iyice temizleyin, bu islemi kapagi takarken tekrar yapacaksiniz.



Ayni sekilde kapagi temizleyin



Asagida gordugunuz, bujinin etrafini saran lastik conta genelde kapakla birlikte cikar fakat bazen yuvasinda kalabilir, eger haznede kalmis ise bulun ve cikartin.



Lastik contanin uzerindeki raduslu izleri goruyorsunuz, bu motor tarafinda bastigi yerden kaynaklanir.
Contayi, contanin kapakta ve motorda bastigi yerleri iyice temizleyin, contayi ilk konumuna gore 90 derece cevirerek takin ki motor tarafina taze bolumu bassin.

TDC (Top Dead Center) yani ust olu noktayi bulmak

Motorunuzun sag tarafinda, motor blogu ustunde, sag silindirin arka tarafida ve sag kelebek govdesinin arlasinda bir gozlem penceresi vardir.
Bu pencere siyah bir plastik tapa ile kapatilmis olmasi gerekir, genelde kaybolmus veya iceri dusmus olur. Eger tapa hala oradaysa cok dikkatlice cikartin, 10 denemeden 5 tanesinde iceri duser Sad , cok hassas ve dikkatli olun.

Asagidaki resimde benim motorumun gozlem penceresine cift tarafli yapiskan bantla yapistirilmis bir 50 ykr goreceksiniz, ben iceri dusurdum ve 50 ykr ile kapattim Rolling Eyes



Baslarken yazmayi unuttum,
En basindan ihtibaren:

Motor orta sehpada, vites bosta, kontak kapali

Siyah plastik tapasini cikarttiginiz delikten iceri kucuk bir el feneri tutarak bakin



Simdi en buyuk vitese takin ve arka tekerlegi ilerleme yonunde cevirin, biraz kuvvet lazim fakat donecektir.
Bu arada delikten, icerideki volant`i gozlemleyin, ta ki "OT" isaretini gorene kadar.

Eger OT`yi gecerseniz tekerlegi geri cevirmeyin, cok yavas bir tur daha attirin.

OT`nin altindaki cizgi delige tam ortalandigi zaman durun.

Simdi motorunuz (TDC) ust olu noktasinda.

Biraz ara verin, bir sigara yakin, soguk bir bira acin ve su ana kadar yaptiginiz isle gurur duyun.
Sabirli olup ise konsantre olunca ne kadar kolaymis degilmi.

Evet, biramizi ictik, biraz rahtladik, simdi subaplari ayarlayacagiz fakat is bitene kadar baska bira icmek yok drunken

Sentil cakilarimizi asagidaki gibi baglayip uclarina bier klips takin ki calisma sirasinda dusmesinler, 4 sentil cakisini birden ayni anda kullanacagiz.



Sentil cakilarini subap bosluklarina her sokustan once temizleyin, parmaklarinizla temizleyebilirsiniz, cakilarin ustunde en ufak bir partikul kalmadigindan emin olun

0.15 mm lik emis tarafi cakilarinizi, silindirin arka tarafindaki emme subap bosluklarina sokun ve ipin cundaki klipsi dusmemeleri icin motorun uygun bir yerine tutturun.



0.30 mm lik cakilarinizi silindirin onundeki-egsoz tarafindaki subap boslularina yerlestirin, klipsi tutturun.



Asagida goruldugu gibi 4 cakinin da takili oldugundan emin olun.



Iste geldik isin puf noktasina, neden 4 caki birden ayni anda?

Klasik yontemle 4 subapli bokser motora subap ayari yapanlar, yetkili servisler ve hatta ehil ustalar bile bir subabi ayarlariktan-ayarladiklarini sandiktan sonra kontra somununu sikarlar ve birakip digerine gecerler.

Halbuki digerini ayarlarken, ayarlayip biraktiginiz subabin veya subablarin ayari bozulur. Garip degil mi? Her ne kadar BMW muhendisleri bozulmayacagina dair incil uzerine yemin etselerde bozulur. Belki mekanik seviyede bir Quantum Tuneli problemidir. Bilmiyorum scratch

Ve hatta egzoz tarafini ayarlarken emis tarafinin ayari bozulur, veya tam tersi.

Dolayisiyla cimriligi birakip 4 adet sentil cakisi alacaksiniz; iki adet 0.15 mm, iki adet 0.30 mm.

Elinizi silindire dayayip destek alin, destek almak cok onemlidir, ayni destekli nisan almak gibi, ki, her seferinde ayni hissi alin.



Uzun hareketlerle, tekrar ediyorum, uzun hareketlerle cakiyi asagi-yukari hareket ettirin.
Setil cakisinin bukulmediginden veya kivrilmadigindan emin olun.

Evet biraz pratik yaptik ve elimiz alisti.

Simdi resimdeki gibi ortadaki subap ayar alyen vidasini sabit tutarak metrik 10 yildiz anahtar ile kontra somunlarin hepsini, 4 tanesini de gevsetin.



Hatirlarsiniz, cakiyi yuvada asagi yukari hareket ettirerek pratik yapmistik,
caki subap araliginda oyyle bir hareket etmeki ki;
biraktiginiz zaman dusmeyecek,
fakat, elinizle hareket ettirirken ninimum kuvveti harcayacaksiniz.

bu ayari buldugunuz zaman kontra somunu sikin fakat fazla sikmayin, ayar bozulacak ve tekrar acacaksiniz.

4 tanesinin de ayni hassasite ayarladiginiza inandiginizda ayarlanmis demektir.

Lutfen sabirli olun, ben ilk seferimde yarin saatte ayarlayabilmistim.

Isin tek beceri ve sabir gerektiren bolumu burasi, bu asamada bir bira daha icebilisiniz drunken

Hepsinin esit ve dogru ayarlandigina emin olduktan sonra kilit somonlarini sikin, ne az, ne fazla



SIkma torku 8 Nm dir. Hepsini esit sIktiginizdan emin olun.

Kapak contasini, kapagi ve motor tarafini tekrar temizleyin, evet, usenmeyin ve tekrar temizleyin.

Contayi yerine oturtun



Temizlediginiz lastik contayi resimdeki gibi kapaktaki yerine takin.



Kapagi yerine bir kerede oturtun, ileri geri yaparsaniz, yuvarlak lastik conta kapaktaki yerinden cikar ve karsi taraftaki yuvasina oturmaz.

Kapak vidalarini asla fazla sikmayin, yalama yaparsiniz, veya bozarsiniz, sikma torku 8 Nm.

Gozlem penceresini kapatmadiniz degilmi? Halihazirda TDC`de olan motora arka tekerlegi cevirmek vasitasi ile 1 tur attirip tekrar OT`yi pencereye hizzalayin ve ayni sol taraf gibi sag silindiri ayarlayin.

Kolay gelsin,
avatar
Basri

Mesaj Sayısı : 247
Yaş : 53
Nerden : Kuşadası
Kayıt tarihi : 03/09/08

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Geri: R 11XX Subap Ayarlari

Mesaj  civilengine Bir Ptsi Ekim 20, 2008 7:46 am

Basri abi çok güzel anlatmışsın emeğine sağlık.

Cem de anlatmıştı zamanında tostlarda, bir kulağımdan girmiş öbür kulağımdan çıkmış.

Yalnız diğer aletleri biliyorsunuz kısmına gelirsek, ben diğer aletleri bilmiyorum pek. vur
Öğreneceğiz.
avatar
civilengine

Mesaj Sayısı : 71
Yaş : 42
Nerden : Aliağa
Kayıt tarihi : 03/09/08

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Geri: R 11XX Subap Ayarlari

Mesaj  volkert Bir C.tesi Ara. 20, 2008 2:19 pm

Ek fotolar.


avatar
volkert

Mesaj Sayısı : 306
Yaş : 44
Nerden : izmir
Kayıt tarihi : 04/09/08

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Sayfa başına dön


 
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz