KLE 500 Atesleme Sorunu

Aşağa gitmek

KLE 500 Atesleme Sorunu

Mesaj  bluedo Bir Paz Ekim 12, 2008 5:19 am

(Aslinda volant ile baslayan bir seruven ama anatema bir anda atesleme oluveriyor)

Madem ki KAWASAKI diye bakim onarim basligi var, ben de birseyler yazayim dedim.

(Bu arizanin paylasilacagi onceden bilinmediginden fotograf cekilmedi. Umarim bundan sonrakiler fotografli anlatim olacaktir)

Bir sabah ise giderken yari yolda durup alisverisimi yaptim ve motora binip marsa bastigimda hic bir hareketin olmadigini gordum. Bir kac deneme sonuc vermedi. Marsa biraz uzun sure basinca mars motorunun kablosundan isinmadan dolayi duman ciktigini gorunce tirsarak kapattim kontagi. 200 metre uzaklikta, ayni zamanda motor binicisi olan, oto elektrikci dostuma kadar elimde goturmek zorunda kaldim. Olaydan 1 ay kadar once mars motorunun komurlerini de orada degistirmistik. Mars motorunun bir sekilde sIkistigini ve zorlandigi icin cekilen akimin artmasiyla kablodan dumanlar ciktigini dusunerek, mars motorunu sokup bakmasini benim ise gitmem gerektigini soyledim.

Arkadas sokuyor mars motorunu ve direk akü gerilimi vererek cillop gibi dondugunu goruyor. Basliyor motorumun sagiyla soluyla oynamaya. Alternator kapagını aciyor ve volanttaki (volan mi volant mi?) 6 adet miknatisin 3’unun parcalanmis olduğunu goruyor. Aksam ben gidiyorum yanina ve aci gercekle ben de karsilasiyorum. KLE’nin uzun yillar boyunca kronik olan rahatsizligi… Benim basima ilk kez geliyor. Tabi basliyoruz volant arastirmaya. Once miknatiscinin birinde (profesyonel bir firma) yaptirmayi dusunuyorum. Adamlar biraz caz yapiyorlar, sanirim ugrasmak istemediler. Sonunda, temiz, cikma bulabilecegim bir rakam veriyorlar bana. Tabi kabul etmiyorum. Yaptirmaktansa cikma dahi olsa orjinal almayi tercih ediyorum. Siparisi veriyorum ve bir sure sonra geliyor. Takiyorum yerine. Ilk mars denemem basarisiz. Yolunda gitmeyen birseyler var ama… Ilk olarak buji pipolarını cikarip atesleme olup olmadigina bakiyorum. Evet buldum sanirim, atesleme yok. Sagini solunu kurcaliyorum ama yok yok yok! O gun daha fazla ugrasamadigim icin oylece birakiyorum garajda. Ertesi gun elimde service manual ve bir olcu aleti, gidiyorum yine. Krank sensorunu olcuyorum, olması gereken degerde. Sigortalarin hepsi saglam. Yavas yavas korkmaya basliyorum, beyni elimize aldik diye. Tum bulgular beynin cirtlamis olduğunu gosteriyor ama yilmadan her yerini olcmeye devam ediyorum. Manual’de surada su kadar voltaj goreceksin diyor, olcuyorum tamam var; burda bu kadar ohmaj goreceksin diyor, olcuyorum o da tamam. Korkum git gide artiyor, korkudan alakasiz yerleri olcmeye basliyorum. Mesela zirt pirt aku gerilimini olcuyorum. Veya ne bileyim, arka fren musirini falan olcuyorum anahtarlama yapiyor mu diye. bounce Bu arada da bayram icin aracsiz kalmamaya calisiyorum. Delirmek uzereyim! vur Aklima yeni geliyor; beyni, cevremdeki motorcu arkadaslardan KLE’si, ER5’i, olan varsa denemek… Baska bir forum sitesinde bir arkadas vardi ariyorum yardimci olmasini rica ediyorum ama reddediyor!!! Saskinim, ben olsam kesinlikle reddetmezdim. Tesaduf diger birkac kişi de sehir disinda o aralar. Neyse ki araya bayram giriyor, motorsuzuz… Bayramdan sonra yine soyunuyorum ise. Bir KLE’li arkadas buluyorum ve beyni O'nun motorda deniyoruz. Tikir tikir calisiyor! Seviniyorum beynin saglam olmasina. Ama bir yandan da dugum mu oluyor, cozuluyor mu anlamis degilim. Eee? Beyin degilse, krank sensoru degilse ne bu? Alternator kapagini tekrar aciyorum. Krank sensorunun beyine giden uclarina olcu aleti bagliyken ve gozlerim degeri izliyorken, sensorun onunden miknatis parcasi geciriyorum ve degerin degistigini goruyorum. Ama volant kadar simetrik bir hareketle geciremedigim icin, ölçü aletinde abuk subuk degerler okuyorum. Olsun, en azindan calistigini goruyorum. Iyice temizleyip kapatiyorum tekrar. Bu arada, conta olarak kirtasiyede satilan kartonlardan ve kirmizi sivi conta uygulayarak kapatirim. Ben bunu hep yaparim. malesef Hic de sorun yasamadim simdiye kadar. Yani 10’larca Euro vermem contaya. Dusunmeye, sagi solu olcmeye, kilitlenmis kafayi dagitmak icin motorda temizlik falan yapmaya devam ediyorum. Yine bobinler geliyor aklima. Simdiye dek belki 40 kez geldi ama saglam biraktigim motorun volantini degistirdikten sonra durduk yere nasil olurda bobinler gider diye ihtimal vermiyorum. Bugun nihayet bobinleri olctum. 12 volt giren (primery winding) yerdeki deger 2,6 ile 3,1 ohm olması gerekiyor. Benimki de oyle geliyor. Bir de secondary winding degerini olcucez. Bu da bujiye giden uc ile primery winding uclarindan birinin arasındaki deger. Olması gereken, 13,5 ile 16,5 ohm arasi. Gelen “0” (SIFIR). Yoookk! Ariza bobinde olamaz, kesin senelerce ayni pille kullandigim olcu aletindedir sorun diye pilini degistirip olcuyorum, yine ayni “0”. Eyvallah… Bu bobin belli ki sakat. Ya digeri? Onu da olcuyorum. Onun da secondary winding degeri “0”. Ikisi de ayni sekilde yara almis. (Bu arada bobinlerimin biri orj. Kawasaki, digeri Jawasaki ama hic sorun yasamadim). Sabah baska bir KLE’nin bobinlerini olcucem. Eger manual’de yazan degerleri gorursem, tamam o zaman inanirim. Halen daha kabullenmis degilim. naughty Bobinler neden bozulur durduk yere? Isin en garip yani da, bobinlerin ikisi de ayni sekilde, ayni anda arizalanir mi? Beyin bile saglamken... Gelisme oldukca yazicam.
avatar
bluedo

Mesaj Sayısı : 39
Yaş : 37
Nerden : izmir
Kayıt tarihi : 10/10/08

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Geri: KLE 500 Atesleme Sorunu

Mesaj  volkert Bir Paz Ekim 12, 2008 9:24 am

Aslında "beyin yanmış!" tabiri umursamaz ustaların çok sevdiği bir arıza açıklaması olduğu için bu kadar yaygın zannedildiğini düşünmekteyim.Motorunu bırakan vatandaş "motorun hazır gel al" dendiği zaman elbette soruyor "neyi varmış ustacım?" diye.Mekaniğin "m" sinden, elektriğin "e" sinden anlamayan adamdan parayı nasıl emeceksin?Bobin kaç paralık malzeme, eninde sonunda sorup öğrenir.O bir yana usta dükkanda elindeki parçaları söküp takıp deneme usulü ile arızayı tespit etmeye çalışırken bazı söküp takması zor parçaları da üzerinde bırakır, faturaya ekler.Senin motordan söktüğü parçayıda vermez, verse de elinde başka çıkma ve gerçekten arızalı bir parça vardır onu verir.Nereden anlayacaksın, her parçayı tek tek tanıyormusun, üzerine ismini mi kazıdın?İtiraz edebilirmisin, hani delil?Yinede her türlü parçayı geri istemek lazım.

Ediz, aprilia'cıların sitesinde daha yeni konuşulan bir hadiseydi bobin işi.Konu şurada: http://www.apriliabikers.net/forum/viewthread.php?forum_id=14&thread_id=355&rowstart=20
Arkadaş ta Mersin'den motoru nakliyeciye verip İstanbul'a servise götürüyor, buna rağmen arızayı halletmiyor adamlar !!! Kendisi buluyor.

Beyin aslında çok uyduruk bir parça değil, bencede büyük ihtimalle bobin arızası anlattığına bakılırsa, zaten başka birşey de kalmamış geek

KLE lerin statörlerindeki bu mıknatıs sorununu pegaso ile uğraşırken öğrenmiştim.Parça bulma konusunda ebay'ı kulanabilirsin.Ben pegaso için çıkma statör almıştım.

Bir de elektrik arızalarında ilginç şeylerle karşılaşılabiliyor.Pegaso'nun statörünü ebay dan almadan önce sardırma yoluna gitmiştim.Sarılan statör ile motor, ateşleme düğmesi "run" pozisyonunda değil "off" pozisyonunda çalışmıştı! break

Eğer motosiklet tek ulaşım aracın ise ya birde mobilet falan al yada toplu taşım araçlarını sev!Çünkü bu aletler arıza yaptı mı çok uğraştırabiliyor.Kendimiz rahat rahat uğraşabilmek için uygun yer ve zaman lazım.İkisinden biri yoksa ya motoru bırakmalı yada tamircilere bayılacak parayı kenara ayırabileceğin parayı elinde tutacak motora binmek lazım.Yolda kalmakta çok berbat birşey insan hiç sevmediği tamirciye bile gitmek zorunda kalabiliyor.

Bobinlerden sonra motorun normal çalışacağını düşünüyorum., kolay gelsin. iyi
avatar
volkert

Mesaj Sayısı : 306
Yaş : 44
Nerden : izmir
Kayıt tarihi : 04/09/08

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Geri: KLE 500 Atesleme Sorunu

Mesaj  Basri Bir Paz Ekim 12, 2008 9:43 am

Nereden anlayacaksın, her parçayı tek tek tanıyormusun, üzerine ismini mi kazıdın?İtiraz edebilirmisin, hani delil?

Gozumun onunde hirsizlik yapmaya kalktilar, samimi oldugum bir usta dukkanina tamir icin birakilmis bir 1100 den TPS sensorunu sokup, arizali oldugunu dusundugumuz, ki saglammis, benim sensorle degistirmeye kalkti, bana iyilik yaparken baskasina kotuluk yapiyor, itiraz ettim.
Sukur elimizden geliyorda motorlarimizi tamirhanelerde birakmak zorunda kalmiyoruz, eger boyle bir mecburiyet olursa, enjektor, sensor, vs. gibi parcalarin uzerlerine ozel isaretler koyup resimlerini cekecegim ve bunu usta da bilecek, isine gelirse.
avatar
Basri

Mesaj Sayısı : 247
Yaş : 53
Nerden : Kuşadası
Kayıt tarihi : 03/09/08

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Geri: KLE 500 Atesleme Sorunu

Mesaj  bluedo Bir Paz Ekim 12, 2008 11:58 am

Az once diger bir KLE'nin bobinlerini olctum. Benimkilerle ayni degerleri veriyor. Simdi ortaya bir celiski cikti. Soyle ki bobinin girisindeki iki ucu olctugumuzde (daha once bahsettigim gibi) 2.6 ile 3.1 ohm arasi degeri aliyorum. (hem benim hem de diger KLE'nin bobininde), ancak manual'de der ki; bobinin (bujiye)cikisi ile (+) girisi (ilk olctugumuz uclardan biri) arasinda da 13.5 ile 16.5 ohm arasi bir değer gormelisin. Diyor ama ne benim bobinlerde ne de diger KLE'nin bobinlerinde bu yok! "0" goruyorum. Ama diger KLE sorunsuz calisiyor.

Tamirci konularinda yazdiklariniza harfiyen katiliyorum. Gram guvenim yok! Cok kaziklandim zamaninda, uzun suredir gitmiyorum. Bu herseyi dort dortluk bildigim anlamina gelmiyor ama en azindan simdiye kadar herseyi kendim yaptim. Su da bir gercek ki manual'in de cok faydasini gordum.

Simdi ben garaja iniyorum... muz bu muzu da cok sevdim bu arada...
avatar
bluedo

Mesaj Sayısı : 39
Yaş : 37
Nerden : izmir
Kayıt tarihi : 10/10/08

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Geri: KLE 500 Atesleme Sorunu

Mesaj  volkert Bir Paz Ekim 12, 2008 7:56 pm

Bugün Ediz'e uğradım hem tanışmış olduk hem de motora baktık.Kendisi konuya hakim, işi biliyor.Motordaki komponentlerin direnç değerlerini ölçerek hareket ediyor.Mesela bobinin dirençlerini ölçmüş olmasına rağmen benim taş devri yöntemimi de sağolsun kırmadı.Bujinin birini söküp şasiledik, marşa bastık.Hiçbir ateşleme yok.Malum ben pegaso'dan hatırladıklarıma göre hareket ediyorum ama motorda pegaso'dan farklı bazı şeyler var.
Ediz bu işi çözer, yeterki zamanı olsun.Uğraşacak uygun yeri de var, bilgisi de.

KLE 500 için repair manual lazım olursa linki şu:
2shared.com/file/4081390/84ef3280/kawasaki_kle_500.html

Bu manual'e göre yağ müşiri diye birşey var, bilmem alakalımıdır? scratch
avatar
volkert

Mesaj Sayısı : 306
Yaş : 44
Nerden : izmir
Kayıt tarihi : 04/09/08

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Geri: KLE 500 Atesleme Sorunu

Mesaj  bluedo Bir Paz Ekim 12, 2008 8:29 pm

Tesekkurler Ersen Abi.

Direnç değerlerine bakmakla kalsak iyi. Duruyorken kac volt var, donuyorken kac volt var, peak degerler kac? Bunlari da olcuyoruz. Af yok! Ama hepsi manual'e uygun olmasina ragmen henuz cozemedim. Ah bir de dedigin gibi zamanim olsa... Ersen Abi, bu arada getirtdigin olcu aleti cok isime yariyor. Benim yadigar olcu aletinin komitatorunun pas sokuculerle temizlenmesi gerekiyor. Hassas olcum yapamiyorum. Hersey bir yana, yanimda dostlarimin olmasini bilmek bile yetiyor bazen...
avatar
bluedo

Mesaj Sayısı : 39
Yaş : 37
Nerden : izmir
Kayıt tarihi : 10/10/08

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Geri: KLE 500 Atesleme Sorunu

Mesaj  bluedo Bir Çarş. Ekim 15, 2008 6:18 pm

Embarassed

gonderilen volant yine KLE'nin ancak sanirim model farki var. Hatta eminim.. Atesleme işaretlerinde farkliliklar var. Volant geri gidiyor. Bu arada kobay olarak kullandigim arkadasin KLE'si de bir zamanlar miknatis dagitmis. Bahsettigim profosyonel miknatiscida komple (benimki gibi 6 parca degil, yeni KLE'lerde oldugu gibi cevre boyunca) miknatis yaptirarak sorunu cozmus. 2 senedir de biniyormus. Beni cok korkutmuslar vakti zamaninda olmaz diye. Keske yaptirsaydim... Simdi gezi raporlari yaziyor olabilirdim. Yardimlariniz icin tesekkurler.
avatar
bluedo

Mesaj Sayısı : 39
Yaş : 37
Nerden : izmir
Kayıt tarihi : 10/10/08

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Geri: KLE 500 Atesleme Sorunu

Mesaj  civilengine Bir C.tesi Ekim 25, 2008 4:59 pm

Kle ne durumda Ediz, var mı bir gelişme?
avatar
civilengine

Mesaj Sayısı : 71
Yaş : 42
Nerden : Aliağa
Kayıt tarihi : 03/09/08

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Geri: KLE 500 Atesleme Sorunu

Mesaj  bluedo Bir Paz Ekim 26, 2008 9:56 am

Soyle bi gelisme var abi;

Mıknatisciya tekrar gittim. İstedigim sey oldu ve takrar ayni ustaya denk gelmedim. Hem kendi orj. volantımı hem de yanlis gelmis olup beni ugrastiran volanti da goturup derdimi tekrar anlattim. Daha once bi arkadasimin da basine geldigini ve burada tamir edildigini soyledim. 6 parca miknatis yerine komple miknatis yapilabilecegini soyledim. Belki daha kolay olur diye. Ama oylesi daha zor ve maliyetli olacagini soylediler. O zaman uymayan volanttaki 6 miknatistan 3'unu saglam sokerek benim volanta yapistirabileceklerini soyledim. Tabi en azindan birini saglama almak icin kesin (kirmadan, bozmadan) sokebileceklerse girissinler bu ise diye baski yaptim. Cunku o an itibariyle uymayani geri gonderebilecegimi, parami geri alabilecegimi soyledim. Dusunun ki saglam miknatis cikaramadilar... Hem diger volant bozulacak, geri veremicem hem de benim volant olmayacak. Onlar da 6 taneden en az 3'unu cikarabileceklerini, cikaramasalar bile bana her halukarda saglam olarak vereceklerini soylediler. Icim rahat bir sekilde ayrildim yanlarindan. Yarin ya da Sali alicam. Hediyesi de 100 lira olacak. (Uzun pazarliklar sonucu). Uymayan volanti da gonderemiycem tabi bu durumda. O da yedek duracak artik. Son gelismeler bundan ibaret. Yine haberlesiriz...
avatar
bluedo

Mesaj Sayısı : 39
Yaş : 37
Nerden : izmir
Kayıt tarihi : 10/10/08

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Geri: KLE 500 Atesleme Sorunu

Mesaj  Basri Bir Paz Ekim 26, 2008 4:34 pm

Hadi hayirlisi Rolling Eyes
avatar
Basri

Mesaj Sayısı : 247
Yaş : 53
Nerden : Kuşadası
Kayıt tarihi : 03/09/08

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Geri: KLE 500 Atesleme Sorunu

Mesaj  bluedo Bir Ptsi Ekim 27, 2008 9:44 pm

Volanti bugun aldim. walkie Gercekten mukemmel olmus (gibi gorunuyor en azından). Muhtemelen yarin takacagim. Umarim bi aksilik olmaz. bounce
avatar
bluedo

Mesaj Sayısı : 39
Yaş : 37
Nerden : izmir
Kayıt tarihi : 10/10/08

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Geri: KLE 500 Atesleme Sorunu

Mesaj  civilengine Bir Salı Ekim 28, 2008 9:55 am

Sevindim Ediz, hadi bakalım.
avatar
civilengine

Mesaj Sayısı : 71
Yaş : 42
Nerden : Aliağa
Kayıt tarihi : 03/09/08

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Geri: KLE 500 Atesleme Sorunu

Mesaj  bluedo Bir Çarş. Ekim 29, 2008 8:54 am

Dun taktim volanti. Depoyu yerine koymadan, karburetorlere benzin doldurdum ve jikleyi cektim... Tek marsta calisti! Shocked Bozuk egzoslu sesini bile ozlemisim motorumun. break Sis farlarimi da bagladim bu vesileyle motorcu Ama canimi sIkan baska bir durum var, gerci volant probleminin yaninda devede kulak ama... Vizem ve sigortam bitti. Sigorta hadi neyse bir telefona bakiyor ama vize icin en az yarim gun ayirmak gerek. Bu hafta da gunduzdeyim. Bir firsatini bulup yaptirmak gerek. Yardimlariniz icin tesekkur ederim. Verilen sozleri uygulamaya geldi simdi sira; Ersen Abi'ye olcum aleti iade edilecek, Derya Abi'ye gidilecek (ya da bulusularak) yuz yuze tanisilacak ve CD'ler alinacak Very Happy (unuttum sanma sakin!) Very Happy

Bir ay (ara vererek tabi..) ugrastim ve bu ugras bana sunlari ogretti; (cok sade bir dille anlaticam konuyu, maksat anlamaniz icin elektronikci olmaya gerek kalmayin)

1. Crankshaft Sensor; Bizler krank sensoru diyoruz. Alternator kapaginda bulunuyor Iki vida ile sabitlenmis ve 2'li kablo ile beyne dogru yol aliyor. Bu iki uc arasinda olcecegimiz deger, 113 ile 139 ohm arasinda olmali. Aksi bir deger goruyorsak cirtlamis demektir. (arastirdim en ucuzunu 100 Lira'ya buldum, cikmasina 80 lira dedi)

2. Kontak; Elimde olan orj. Service Manual'de bile yazmayan (!) kontagin icindeki 100 ohm'luk direncin nelere kadir oldugunu bilin. Eger bozulmus bir direnc ise, sittim sene atesleme alamayacaksiniz demektir.

3. Alternatör; Atesleme ile alakasi yok ama; alternatoru de cozdum bu vesileyle. Bildiginiz gibi 3 faz cikisli alternatorlerimiz var. Motor calismiyorken her bir faz arasi (her 3 kablonun herhangi ikisini olctugumuzde) 0,37 ile 0,46 ohm arasi okumaliyiz. Eger kisa devreyse cirt demektir. Bir de motor 4000 devirde calisiyorken her faz arasi 60 V (AC) gerilim gormemiz gerek. Kimse yollarda kalmak, motoru iterek calistirmak istemez sanirim...

4. Conta; Contaya para verilmeyecegini de ogretti bana bu olay. Cunku zirt pirt alternator kapagini aciyoruz arizayi cozmek icin. Her seferinde conta kestirmis (ya da kendimiz kesmis) olsak, cok maliyetli olurdu. Bir ustanin onerisi ile, kirtasiyelerde satilan kartonlardan (evet bildiginiz karton iste) alinir, uygun bir sekilde kesilir ve conta niyetine kullanilir.Ben yapiyorum! Cok da normal oluyor. 1 tabaka karton 50 kurus. (ya da 1 lira) 3-4 adet conta yaparsiniz bununla...

5. Beyin; Atesleme beyinlerimizin iki adet soketi mevcut. Bu soketlerin birinde, fazla sayida kablo varken digerinde sadece 3 adet kablo var. Beyin takili iken, kontagi aciyoruz ve o uclu gruptaki, Sari olmayan 2 kablonun uclarini olctugumuzde 9 kusur volt gerilim almaliyiz. Olcu aletinin uclarini bu kablolardan cekmeden kontagi kapattiginizda, deger hemen 12 kusur volta (akudeki voltajiniza) yukselecektir. Iste bu aksiyon gerceklesmiyorsa, kontaginizin icindeki 100 ohm'luk direnc bozulmus demektir. Degistirin, basin marsa gidin...

6. Bobinler; Atesleme bobinlerini bilirsiniz. Arkalarindan 2 kablo ile voltaj girer, iceride yukselir ve ucundan bir kablo ile bujiye gider. Bobine giren kablolari cikardigimizda ve yerine ohmmetreyi bagladigimizda 2,6 ile 3,1 ohm arasi direnc gormeliyiz. Ya degilse atin cope. Bir de bir ucun yerini degistirmeden diger ucu bujiye giden kabloya bagladigimizda ise 13,5 ile 16,5 ohm arasi direnc gormeliyiz. Goremiyorsak ait oldugu yere yani cope gonderme vakti gelmistir.
avatar
bluedo

Mesaj Sayısı : 39
Yaş : 37
Nerden : izmir
Kayıt tarihi : 10/10/08

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Sayfa başına dön


 
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz