R 1100 TPS ayari

Aşağa gitmek

R 1100 TPS ayari

Mesaj  Basri Bir Paz Eyl. 07, 2008 4:28 pm

Nedir bu "TPS"

Throttle Position Sensor, yani, kelebek pozisyon sensoru, soyle bisey;



Akismetre olarakda tabir ediliyor fakat ben TPS demeyi tercih ediyorum. Motorumuzun sol kelebek govdesi uzerine iki adet alyen civata ile tutturulmustur, arkasi sol kelebek mili ile baglantilidir, mile gecmedir, cekip cikartilabilir ve oradaki nem ve pislik temizlenebilir, yine alt tarafinda gecme/tel kilitli bir kablo jaki vardir, uzerindeki ince, metal tele bas parmagimiz ile bastirip asagi cekersek yerinden cikar.

Bu siyah cimcime, kelebek acikligini okuyup ECU (Electronic Control Unit) ya soyler, ECU da ona gore enjektorlere puskurtmesi gereken benzin miktarini bildirir, yani, bak kelebek su kadar acik, yani su kadar hava aliyor, siz de o havaya oranli benzin puskurtun der. ECU Motronic denilen bir yazilim ile calisir, R1100 serisinde Motronic 2.2 kullanilmistir. Bu sistemde ECU motorun saglikli calisabilmesi icin en onemli sinyalleri TPS ve Hall Sensor (Krank Sensoru) den alir.

BMW nin soyledigi, rolanti kelebek acikligi 10derece olmasi gerekir, bu aciklik kebek stoper vidalariyla sabitlenip mavi boya/plastik turu birseyle muhurlenmistir ve BMW tarafindan yetkili servis dahil hic kimse tarafindan kurcalanmamasi tavsiye edilmistir.
Ayni sekilde, TPS de ilk fabrika ayarindan sonra kucuk alyen vidalara ve kenarina mavi boya surulerek muhurlenir.

Maalesef isguzar ustalarimiz ve bilmeden kurcalamayi cok seven motor sahipleri tarafindan kurcalanmamis TPS yok gibidir. Ayarlar bozulur, bir daha dogru ayari tutturmak milyonda bir ihtimaldir cunku TPS milivoltlarla calisir.

TPS ayari bozuksa motor ne yapar;

Surging, yani belli devirlerde guc kesintisi
titresim
deli gibi benzin yakma
salak rolanti

Asagida bozuk TPS nasil ayarlanir anlatacagim fakat,

BIR PROBLEM YOKSA MOTORUNUZU RAHAT BIRAKIN
YUKARIDAKI PROBLEMLERIN SEBEBI BOZUK TPS OLMAYABILIR, TPS AYARI EN SON BASVURULACAK OLAYDIR
TAMIR TADILAT ISLERINE ASINA DEGILSENIZ HIC KURCALAMAYIN, DAHA BETER YAPARSINIZ VE ESKI HALINE GETIREMEZSINIZ
ILK ONCE BIR VAKUM SAATI EDINIP SENKRON AYARINI OGRENIN, SENKRONDA TECRUBE KAZANDIKTAN SONRA TPS BELKI

Ben illede kurcalayacağım diyorsanız, motoru kapının önüne veya garaja çekin,orta sehpaya alın, varsa çocukları komşuya, eşinizi kaynanaya gönderin, kedinizi bir torbaya koyup ağzını bağlayın, köpeğinizi tuvalete kilitleyin, soğuk bir bira için, rahatlayın, ve...

1- Gaz tellerini ve jikle telini gevsetin



Resimde gorulen 3 telinde kilit somunlarini gevsetip tirtilli yuksukleri dibine kadar elle sIkIn.

On soldaki gaz kolundan gelen ana gaz telidir
Onun arkasindaki jikle telidir
Sagdaki ise karsi silindire gecis gaz telidir.

Gaz kolundan elle gaz verir gibi yaptiginizda en az 1 santim bosluk olmali.
96 nin 7. ayinda sonra uretilen R1100 lerde solda bir tane tel vardir, oda gaz telidir. Onu ve simetrik olarak sag kelebek govdesi uzerinde olani gevseteceksiniz o modellerde.

2- Kelebek stoper vidalarini gevsetin



Bu resmi motorun altina yatarak cektim. dolayisiyla her iki taraftaki stoper vidalarina ulasmak ve kurcalamak cok zor, sabirli olun, vidalari ve yuvalarini yalama yapmayin.

Kontra somunlarini gevsetip iki taraftaki vidalari sokun, dolayisiyla kelebeklerin tam kapali oldugundan emin olacagiz.

Asagidaki resimde benim sag kelebek govdesini sokmustum, stoper vidasinin yuvasini yalama yapmistim fazla kurcalamaktan, dis cektirip daha buyuk bir vida taktim.



Gordugunuz gibi stoper vidasi klebek flanjina dayanmis ve belli bir miktar itmis, bu vidayi ne kadar sikarsak, kelebegi o kadar acariz, motor o miktarda hava alir ve enjektorler TPS den aldigi emirle o miktarda benzin puskurtur. Fakat TPS nin bir "0" referans noktasi vardir, yani baslangic noktasi, simdi onu bulup ayarliyacagiz.

BU ASAMADA KELEBEKLERIN TAM KAPALI OLDUGUNDAN EMIN OLUN.

Neler yaptik kelebeklerin kapali oldugundan emin olmak icin;

- Gaz tellerini gevsettik,
- Jikle telini gevsettik
- Kelebek stoper vidalarini soktuk (gevsetsekte olurdu fakat emin olmak icin ben sokun diyorum)

Su anda kelebekler "0' konumunda yani tam kapali.

3- TPS yi de minimum milivolta ayarlayin

Yukarida bahsettigim sekilde TPS nin altindaki kablo baglantisini sokun



En sagdaki sokette ince bir kablo sokup elektrik alın ve jakı yerine takin ve bu kabloyu dijital-kaliteli bir voltmetrenin kirmizi yani arti ucuna baglayin.
Voltmetrenin siyah-eksi ucunu motora saseleyin.

Milivolt olceceksiniz, voltmetrenin dugmesini DC bolumunde "2" hanesine getirin, kontak kapaliyken .000 okuyacaksiniz.

Yan sehpayi kapatin, gidonun sagindaki elektrik kesme dugmesini acin, kontak hala kapali

Kontagi acin, MOTORU CALISTIRMAYIN.

Voltmetrede okudugunuz degeri, eger olayi karistirip beceremezseniz diye geri donmek icin bir kenara yazin,

TPS uzerindeki iki kucuk alyen civatayi gevsetin, TPS yi cok yavas elinizle saga dogru cevirin, voltajin dustugunu goreceksiniz, en dusuk degeri gorun, muhtemelen .004-.008 (4 milivolt-8 milivolt) civarinda bir deger bulacaksiniz. Gordugunuz en dusuk degerin uzerine 4 milivolt ekleyin.

Ornek= endusuk deger 6MV + 4MV = 10 MV

Bu hesaba gore TPS yi 10 milivolta (voltmetrede .010 gozukur) ayarlayip TPS yi kucuk alyen vidalarla sabitleyin.
Gazi 1-2 defa acip kapatin, ve her seferinde voltmetrenin ayni degere dustugunden emin olun,

Alyen vidalarla TPS yi sabitlerken volrmetredeki degerin degistigini goreceksiniz, cok hassastir, sabirli olun, hata yapmayin



Iste TPS niz ayarlandi, bu ayar www.ibmwr.org daki Rob Lentini`nin Amerika'da BMW kullanicilari tarafindan bilinen, meshur "zero=zero" yani sifir=sifir ayaridir. kelebekleriniz tam kapali yani sifir konumunda ve TPS nizde baslangic yani sifir konumunda, TPS niz ayarlandi, bir daha ellemeyin, ELLETMEYIN...

4- Sol stoper vidasindan rolanti ayarlamak

Voltmetre takili, kontak acik, soktuğünuz sol kelebek stoper vidasini kaybetmediyseniz yerine takin ve yavasca sikmaya baslayin, voltmetrede 370-400 vilivolt (.370 - .400 okuyacaksiniz) arasinda bir yerde kontra somunu sikip sabitleyin, 1 - 2 kere elle gaz verin, her seferinde ayni degere dustugunden emin olun.

Gevsettiginiz gaz ve jikle teline 1mm bosluk vererek sabitleyin. Varsa, karsiya gecis telini henuz ellemeyin.

5- Sag kelebek stoper vidasini ayarlayin

Voltmetre ve elektriksel olaylarla isimiz bitti, TPS nin altina taktiginiz kabloyu cikartin, jaki yerine takin.

5 numarali sigortayi sokun, biraz bekleyip yerine takin ki motronigin hafizasi sifrlansin.



Motorun sagina gecin, soktugunuz sag kelebek stoper vidasini yerine takin, moturun solunda motorun altina yatin, az once ayarladiginiz sol kelebek flanjinin acikligini gozlemledikten sonra sag kelebegi de stoper vidasi vasitasiyla ayni acikliga ayarlarin fakat kontra somunu henuz sikmayin.

Her iki kelebek govdesi uzerinde birer tane olan "hava ince ayar" vidalarini nazikce sonuna kadar sikip, esit olarak birer tur geri acin



Vakum saatiniz var degilmi, BMW boxer biniyorsaniz bir tane edineceksiniz, baska yolu yok, kiytirik senkron ayarina 60-70 lira para aliyorlar, alin veya kendiniz bir tane yapin.

Cem, senin ev yapimi vakum saati projelerin vardi, duruyomu o resimler?



Yukaridaki resimdeki gibi, kelebek govdelerinin altinda birer tane bulunan memeleri ucundaki plastik koruyuculari cikartip, vakum saatinin hortumlarini bu memelere takin.

Motoru calistirin, buyuk bir iktimalle salak calisacaktir, 4-5 cubuk isinana kadar calistirin, onune vantilatorler koyun, guzunuz devamli hararette olsun, hic bir zaman 5 cubugu gecirmeyin, goz yapayim derken kas cikartmayin.

Motor yeterince isindiktan sonra vakum saatini gozlemleyerek sadece sag kelebek stoper vidasindan, sag kelebegi soldakine esitleyin, yani esit hava almasini saglayin (COK ONEMLI, SABIRLI OLUN VE DOGRU AYARLAYIN, YALAP SAP IS YAPMAYIN)

Vakum saati iki kelebegide esit gosterdigi yerde sag kelebek vidasinin da kontra somununu sIkIn.



Ben elektronik Twinmax kullaniyorun fakat uygun bir vakum saati de isinizi gorur.

6- Senkron ayari

Ideal rolanti 1100RPM olmalidir,

Bazilari 2 tur, bazilari 2,5 tur diyor ama hatirlarsaniz ince hava ayari vidalarini 1 tur acmistik, ben ideal ayari oarada buldum, sizin icin uygun olmayabilir, kendiniz bulacaksiniz,

Eger kelebek aciklikliklarimiz gercekten esitse, ki cok zor, bu vidalar esit aciklikta iken vakum saatide esit olacaktir, degilse, sag - sarı, ince hava ayar vidasindan vakum saati esitleninceye kadar ayarlayin. aralarindaki fark yarim turdan fazlaysa, bir yerlerde hata var demektir.

7- Yuksek rolanti senkron ayari

Daha evvel gevsetip bir daha ellemedigimiz sol taraftaki karsiya gecis telinin (varsa) yuksugunu yarisina kadar sikip kontra somunu sıkın.
Motorun sagina gecin, orada, kelebek govdesi uzerinde gordügunuz gaz teli az evvel sıktıginizin devamidir, yada yuksek modellerde depo altindaki gaz teli dagitim kutusundan gelir.

Motoru 2500-3000 devirde sabit tutun ve sag tarataki gaz teli yuksugunden vakum saati esitlenene kadar ayarlayin ve kontrasini sıkın,

Vakum saatinin hortumlarini sokun, plastik kapaklari memelere takin.

Gecmis olsun,

Basri...


En son FreeSpirit tarafından Perş. Eyl. 11, 2008 7:57 pm tarihinde değiştirildi, toplamda 1 kere değiştirildi
avatar
Basri

Mesaj Sayısı : 247
Yaş : 53
Nerden : Kuşadası
Kayıt tarihi : 03/09/08

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Geri: R 1100 TPS ayari

Mesaj  volkert Bir Perş. Eyl. 11, 2008 11:34 am

Basri abi senkron ayarı ile yüksek devir senkron ayarı konusunda bir çelişki var gibi.O günde anlamamıştım, şimdi de anlamıyorum.

Sol kelebeğin açıklığını tps ile ayarladıktan sonra sağ tarafa geçiyoruz ve vakum saati/twinmax yardımıyla sağ kelebek açıklığını gaz telinin civatasını çevirerek sola eşitliyoruz.Kontra somununu sıkıyoruz.Kelebekteki vidalar ile ince ayar yapıyoruz.Ayar bitiyor, ise...

Yüksek devir senkron ayarı için tekrar sağ kelebek telini gevşetince önceki senkron ayarı bozulmuyor mu?
avatar
volkert

Mesaj Sayısı : 306
Yaş : 44
Nerden : izmir
Kayıt tarihi : 04/09/08

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Geri: R 1100 TPS ayari

Mesaj  Basri Bir Perş. Eyl. 11, 2008 5:24 pm

volkert demiş ki:Basri abi senkron ayarı ile yüksek devir senkron ayarı konusunda bir çelişki var gibi.O günde anlamamıştım, şimdi de anlamıyorum.

Sol kelebeğin açıklığını tps ile ayarladıktan sonra sağ tarafa geçiyoruz ve vakum saati/twinmax yardımıyla sağ kelebek açıklığını gaz telinin civatasını çevirerek sola eşitliyoruz.Kontra somununu sıkıyoruz.Kelebekteki vidalar ile ince ayar yapıyoruz.Ayar bitiyor, ise...

Yüksek devir senkron ayarı için tekrar sağ kelebek telini gevşetince önceki senkron ayarı bozulmuyor mu?

Yanlış, iyi okuyalım lütfen.

Sağ tarafı gaz telinin civatasından ayarlamıyoruz, sağ tarafı aynı sol taraftaki gibi kelebek stoper vidasından sol tarafa eşitliyoruz. bu aşamada gaz teli vs. ile işimiz yok.

Sol kelebeğin açıklığını tps ile ayarlamıyoruz, voltmetre ile ayarlıyoruz.

Sağ kelebek teli diye bir şey yok, sağ kelebek stoper vidası var. O iş için yani yüksek devir senkronu, sağdaki karşıya geçiş telini kurcalıyoruz.

Ersen, herşeyi birbirine karıştırmışsın break

Anlaşılır olsun diye çok dikkat ederek yazdım, lütfen sindirerek, tekrar tekrar okuyun.


En son FreeSpirit tarafından Perş. Eyl. 11, 2008 9:13 pm tarihinde değiştirildi, toplamda 1 kere değiştirildi
avatar
Basri

Mesaj Sayısı : 247
Yaş : 53
Nerden : Kuşadası
Kayıt tarihi : 03/09/08

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Geri: R 1100 TPS ayari

Mesaj  Basri Bir Perş. Eyl. 11, 2008 8:05 pm

Yaw, allaaşkına, doğruyu söyler misiniz? Ben anlatamadım mı acaba? ama
avatar
Basri

Mesaj Sayısı : 247
Yaş : 53
Nerden : Kuşadası
Kayıt tarihi : 03/09/08

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Geri: R 1100 TPS ayari

Mesaj  Basri Bir Perş. Eyl. 11, 2008 9:06 pm

Yüksek devir senkron ayarı için tekrar sağ kelebek telini gevşetince önceki senkron ayarı bozulmuyor mu?

Sağda, kelebek gövdesi üzerinde bulunan,

'94 - 97/6 modellerde sol kelebek gövdesi üstünden gelen,
Daha yüksek modellerde dağıtım kutusundan gelen,

Tekrar etmek gerekirse, sağ kelebek gövdesi üzerinde olan, gaz telini, rolanti senkron ayarı yaptıktan sonra, yüksek devir (2500 - 3000 rpm)senkron ayarı yapmak için ayarlarız. Yüksek devir senkron ayarı yaptıktan sonra, normal senkron ayarımız bozulmaz
avatar
Basri

Mesaj Sayısı : 247
Yaş : 53
Nerden : Kuşadası
Kayıt tarihi : 03/09/08

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Sayfa başına dön


 
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz